«Sjarmen med tarmen»: De ukjente oppfølgerne

27. august 2015 § Legg igjen en kommentar

Sjarmen med tarmen

Sjarmen med tarmen

En av årets store sakprosabestselgere er Giulia Enders’ Sjarmen med tarmen. Hvis noen hadde sagt meg på forhånd at en fagbok om tarmen ville oppnå en slik interesse, ville jeg nok høflig rådet vedkommende til ikke å pantsette huset for Betsson med det aller første. Men, hei, der ser du hvor mye peil jeg har på forleggeri. Boka er trolig rettet mot det store lesersegmentet som er umettelige på den «siste kunnskapen» (les: trenden) om hvordan vi kan behandle kroppen vår så sunt og naturlig (sic) som mulig.

Det mange imidlertid ikke vet, er at forfatteren bak Sjarmen med tarmen har idémyldret om en rekke oppfølgere, som nå under planlegging – for å videreutvikle konseptet overfor andre og vilt varierende målgrupper. Her er de viktigste:

Larmen i tarmen

1. Den første oppfølgeren retter seg særlig mot gutter i 3–5-årsalderen, de som gjerne nettopp har oppdaget konseptet humor, men først og fremst holder seg til undersjangeren «flatulenssynonymer». Oppfølgeren har fått arbeidstittelen Larmen i tarmen – Om en av kroppens mest undervurderte lyder.

Armen opp i tarmen

2. Den neste er rettet mot to målgrupper; ungdommer i ferd med å velge yrke for framtiden, samt ansatte i Tollvesenet. Tollerne har lenge slitt med dårlig rykte, og det har neppe hjulpet at Jesus i sine argeste taler skjærer dem over samme kam som «syndere». Kanskje kan boken med arbeidstittel  Armen opp i tarmen – Om en av tollernes mest undervurderte oppgaver rette opp i dette?

Parma i tarma

3. Kokebøker utgjør en enorm sjanger, og vi har lenge sett et økende antall eksempler på titler som fokuserer spesifikt på enkelte råvarer eller metoder. Det er imidlertid få bøker som kombinerer instruksjoner om selve matlagingen med detaljert informasjon om selve fordøyelsesprosessen. I den forstand bryter boka med den foreløpige tittelen Parma i tarma – Om en av Italias mest undervurderte skinker ny mark.

Karma i tarma

4. Helt siden boktrykkerkunstens første dager har Bibelen og andre religiøse og forkynnende bøker utgjort en vesentlig del av forleggerbransjen. Men hvor blir det av bøkene for buddhister og hinduister? Det er nok dette umettede markedet forfatteren har tenkt på da hun begynte på oppfølgeren Karma i tarma – «What goes down must come out».

Schwarma i tarma

5. Den siste oppfølgeren under utvikling retter seg tydeligere mot de samme «sunnhetssøkerne» som originalen, men særlig den delen av målgruppen som ikke går av veien for drastiske virkemidler. Forskjellige former for tarmrensende power cleanse-er har vært på markedet lenge, men forfatteren ønsker med boken Schwarma i tarma å sette fokus på at disse kurene ikke kun finnes i overprisede salonger for rike vestkantfruer.

Disclaimer: Jeg har – tro det eller ei – ikke mottatt gratiseksemplarer eller sponsormidler fra forfatter eller forlag for å skrive dette innlegget. Titler og omslag er foreløpige og kan, eller bør, bli endret.

Tagged: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

What’s this?

You are currently reading «Sjarmen med tarmen»: De ukjente oppfølgerne at Hans Ivar Stordals blogg.

meta

%d bloggers like this: