Tegneserieundervisning på ungdomsskole
5. mai 2011 § 1 kommentar
Av og til er det deilig å komme seg ut av den litt monotone kontortilværelsen og gjøre noe som bryter opp hverdagen litt. Det gjorde jeg her om dagen, da jeg underviste tre åttendeklasser fra den lokale ungdomsskolen (på Birkeland) om tegneserier. Slik undervisning på ungdomsskoler har jeg holdt på med i en del år nå (har mistet tellingen), særlig gjorde jeg det en del gjennom Norsk Tegneserieforum og deres samarbeid med Den kulturelle skolesekken i bl.a. Oslo og Akershus.
Det er selvsagt begrenset hva man kan få presset inn på 90 minutter, som jeg hadde til rådighet med hver gruppe denne gangen, men de viktigste punktene jeg liker å få med er:
- Definisjonen på hva en tegneserie er – samtale om gode/dårlige forklaringer og bevisstgjøring på hvordan tegneserier forteller historier: Tegneserier skjer mellom rutene, tegneserier er et eget medium, sånne ting.
- Eksempler på tegneserier som bruker vidt forskjellige fortellerteknikker, for eksempel serier uten ord.
- Forskjellene på tegneserier fra USA, Frankrike/Belgia og Japan, få elvene til å fortelle om kjente figurer fra hver enkelt tradisjon.
- Tegne og vise hvordan faste tegneseriefigurer ofte er bygd opp av enkle, gjenkjennelige elementer.
- La elevene selv utvikle en egen tegneseriefigur, med fokus på personlighet, karakter og potensial for historier.
- Tegneseriens historie, The Yellow Kid og elementene som plutselig skapte et nytt medium.
- Tegne og vise hvordan tegneserier bruker en rekke visuelle symboler for å fortelle historier. Bevisstgjøre på hvordan symbolene fungerer, bl.a. ved å vise eksempler på mindre kjente symboler fra manga.
- Snakke om sammenheng mellom tegnestil og historie, hva oppnår skaperne ved å bruke den tegnestilen de har valgt?
- La elevene skrive sin egen tekst i en stripe med tomme bobler.
Som regel er det en veldig positiv opplevelse å komme inn på en skole og snakke om dette temaet, siden mange elever opplever det som et kjærkomment avbrekk. Dessuten er det stoff som mange har mye kunnskap om, uten at de kanskje helt er klar over hvor mye de vet eller hvordan de kan nyttiggjøre seg det. Vel, i mine «timer» er det iallfall nyttig, og jeg vil påstå at det også kan brukes til å oppøve noen former for abstrakt tekning og metaperspektiver på medier og kommunikasjon. Dessuten er det fornøyelig å se at nesten alle ungdomsskoleklasser har et fullt klassesett av typene jeg husker fra min egen ungdomsskoletid – som om hver enkelt fikk utdelt en på forhånd definert rolle i klassedynamikken første skoledag. Jeg kan ikke annet enn si at jeg er litt glad for at jeg har passert tredve.
… og så hender det at det er deilig å komme tilbake til den litt monotone kontortilværelsen etterpå.
Les mer om tegneserieforedragene mine her.
[…] meg opp om disse temaene. Det er nemlig helt klart størst etterspørsel for slik undervisning på ungdomsskoler, som har tegneserier på læreplanen sin i norsk, og derfor er det denne målgruppen jeg som regel […]