The Book Depository og frakt

16. november 2011 § 8 kommentarer

Konvolutter fra TheBookDepository

Tre konvolutter fra TheBookDepository

Jeg har tidligere skrevet litt spørrende om hvor man bør kjøpe bøker hvis man ønsker å få dem til en noenlunde rimelig pris, men samtidig ønsker å motvirke monopolisering, støtte rimelige salgsvilkår for forlagene, hindre bokhandeldød etc. (Vel – hvis man virkelig ønsker å gå inn for det siste, bør man jo kjøpe alle bøker gjennom fysiske bokhandler i Norge, men det virker dessverre slett ikke alltid som en farbar vei, iallfall ikke med utenlandske bøker.)

I forgårs fikk jeg den første av fire bøker jeg hadde bestilt fra britiske The Book Depository. Selskapet har lave priser, satser på svært bredt utvalg og opererer med fri frakt, i likhet med f.eks. Play.com.

– Jaså, de tre andre bøkene var sikkert ikke tilgjengelig på lager akkurat da, så de blir vel ettersendt om en stund, tenkte jeg.

Men den gang ei. De resterende tre bøkene dumpet ned i postkassa mi i går, i hver sin konvolutt. Selskapets fri frakt-policy innebærer med andre ord at de sender hver ordre for seg, uansett om kunden har bestilt flere bøker i slengen. Dette kan da umulig være bra miljømessig? Altså, så lenge de tre konvoluttene kommer i samme postsekk, trenger det vel i teorien ikke å gå flere fly enn hvis de ble sendt sammen, og postmannen (eller –personen) kommer jo uansett bare kjørende i bilen sin én gang om dagen. Men likevel … jeg kjenner jeg er skeptisk. Hva bør jeg gjøre nå? Bruke Haugenbok, Capris eller Bokkilden eller noe sånt? Bestille mangabøker på min lokale Outland-sjappe? Kjør debatt …

Tagged: , , ,

§ 8 Responses to The Book Depository og frakt

  • Jeg brude vel synse noe om dette siden bøker nesten er en egen post på årsbudsjettet hos meg …

    Det er jo så mange elementer: pris, miljø og markedskrefter.

    På pris vil jeg påstå at Capris.no kommer nesten best ut om dagen på engelske bøker! Har sjekket dem ut mot amazon og andre internasjonale, og de leverer VELDIG raskt (jmf amazon) og de er ikke dyrere om du tenker at de leverer uten porto, mens amazon er portoen halve prisen.

    Capris er eid av Adlibris – største bokhandelaktøren i Sverige nå. De er dermed best rustet og vil nok kunne ha en omsetning som presser prisene ned til å kunne konkurrere med en Amazon.no f.eks. Haugenbok er norsk og driver veldig godt. Flinke folk. (Har jo litt med begge nettbokhandlerne i jobbsammenheng.) Bokkilden har jeg rett og slett avskrevet pågrunn av mye surr nesten hver gang jeg har bestilt der.

    Så jeg har begynt å bli «en nordisk bokkjøper» i det minste. Mht. miljø tenker jeg da at det er bra at vi har noen som bestiller inn store parti med bøker til Norden, og sender dem i små pakker hjem til de mange små trehus i det ganske land i siste ledd. Prisforskjellene er så ubetydelige mellom utenlandske og norske/nordiske forhandlere på nett at jeg velger å være litt «solidarisk» når det er små forskjeller.

  • By the way: Jeg synes en like viktig og interessant debatt om nettbokhandlere, er: Hvilken side gir best informasjon om boka og hva får en til å velge å kjøpe boka?

    Her troner Amazon på toppen for meg mht. info om bok …

    • Interessant at du som forlagsfyr også synes «nordisk» er nært nok, for jeg har nemlig også vært veldig fornøyd med Capris, både på pris, utvalg og levering. Men jeg er helt enig med deg: Amazon er best både på produktinformasjon (bla i boka etc) og på salg, det vil si å la deg oppdage nye ting basert på hva du kikker på og kjøper. Jeg finner ofte bøkene på Amazon først, «går i butikken og kikker», liksom … og så kjøper jeg dem stort sett et annet sted.
      Men en ting jeg lurer på, er: I Norge, er det stor forskjell på hvordan de ulike bokhandelkjedene og nettbokhandlene behandler forlagene, hvilke som presser pris altfor hardt etc? Det er jo også en faktor når man kjøper norske bøker, hvilke forhandlere lar forleggerne sitte igjen med nok til å gjøre den slags bøker lønnsomme?

      • Det er ingen av de nordiske nettbokhandlerne som presser pris for hardt. Problemet med de norske nettbokhandlerne er at de tilbyr ingen info til forlagene om kjøperne.
        I Sverige (ikke capris i Norge) gir Adlibris ut mye statestikk til forlagene. Hvor i landet kjøpene skjer og litt annen overflatisk info. Dette er veldig verdifullt for oss som forlag. I Norge må stiller vi med all bokinfo til nettbokhandlerne, men får ikke noe tilbake.

        Et praktisk eksemel: Vi samarbeider mye med det svenske forlaget Libris. Når de skal ha en av sine største forfattere Tomas Sjödin på Sverige-turne. Baserer de mye av utvalget av steder de lager arrangement på informasjonen de får av Adlibris.se. Steder der de selger mye bøker, og særlig Sjödins bøker, velger de som egnet for et bokarr med Sjödin.

        Også: Hva søker folk på når de finner fram til bøkene deres og ender med å kjøpe dem? Dette vil hjelpe oss i forlaget til å gjøre det lettere for lesere å finne våre bøker når de leter etter dem.

        For oss er nettbokhandlerne stadig større kunder, mens de fysiske bokhandlerne blir stadig «mindre» kunder – de fokuserer først og fremst på store selgere som de kan stable i store bunker. Disse bøkene er det steinhard prisforhandlinger om.

  • Jeg sjekket forresten en amerikansk bok på Capris, Haugenbok og Bokkilden i dag: Capris hadde den til omtrent samme pris som Amazon, fri frakt og på 2-5 dager, Haugenbok hadde den ikke og Bokkilden hadde den til ca 25% høyere pris og 25-30 leveringsdager … Da er det dessverre ganske lett.

  • Ali sier:

    Hvor mange dager tok det før boken kom?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

What’s this?

You are currently reading The Book Depository og frakt at Hans Ivar Stordals blogg.

meta

%d bloggere liker dette: