Storyboards til iPhone-spillet Marty’s Zapstack
18. desember 2012 § 2 kommentarer
I vår fikk jeg en morsom utfordring, min første spede erfaring med spillbransjen: Jeg ble spurt om å være med på å utvikle noen små tegneseriesegmenter til et iPhone-spill. Spillet heter Marty’s Zapstack, og ble lansert i App Store her om dagen. Sjekk det gjerne ut, det selges til den nette sum av 14 kr. Utviklerne er nystartede Applicus, en kul gjeng som holder til her i Kristiansand, med kontorer i samme bygg som meg.
Spillet er et ganske innovativt «fiklespill» som dreier seg om å fiske på en noe utradisjonell måte: Først skal man «stunne» fisker med en krystall som utstråler et slags kraftfelt, deretter kastes de bevisstløse fiskene opp i været, og det er da om å gjøre å fange så mange som mulig av dem i en høy stabel. Og alt er selvsagt langt gøyere og mer komplisert enn beskrevet her. Spillet har dessuten fått et veldig håndtegnet og sjarmerende design. Her er traileren:
Mitt bidrag var som sagt bare å komme opp med noen små historiesegmenter som kunne brukes mellom levelene. Til slutt landet utviklerne dog på å renskjære konseptet, og å utelate nesten hele historiebiten, noe som var helt forståelig. Det som imidlertid gjenstår av mine innspill, er en liten tegneseriesnutt på begynnelsen som introduserer selve fiskemekanikken, hvordan krystallen funker. Resultatet, en slags blanding av tegneserie og tegnefilm, har blitt veldig artig synes jeg, og jeg tror den gir et godt bidrag til å introdusere verdenen og spillets karakter.
Selv om jeg må understreke at mitt bidrag til sluttproduktet er marginalt, ga det mersmak å kunne bruke tegneserieinteressen min også til å jobbe med spill, og jeg håper det er noe jeg kan komme mer borti i framtiden.
Så morsomt, skulle ønske jeg hadde iphone/ipad 🙂
På vegne av Applicus AS sier jeg takk for ditt bidrag. 🙂