Eventyrplattformere del 3: Concurrence
31. mai 2012 § Legg igjen en kommentar
Jeg regner ikke med at noen andre bryr seg, men selv synes jeg det er kjedelig å ha altfor liten tid til å blogge om saker og ting jeg faktisk er motivert for å skrive noe om. La meg først få ut et par innlegg til i serien om nylig spilte eventyrplattformspill, så skal jeg få tatt tak i viktigere ting etter hvert.
3. Concurrence er et kort, skisseaktig og veldig «indie» (i ordets minst reklameaktige forstand) cinematisk 2D-plattformspill. Det ble programmert i verktøyet Adventure Game Studio og opprinnelig produsert som bidrag til en spillkonkurranse. Spillet er så åpenbart inspirert av Antother World at det enten må være en nesegrus hommage eller en skamløs rip-off (det finnes ingen mellomting), men jeg tror den første er riktigst. Også her dreier det seg om high-speed, actionorientert problemløsing i et eksotisk, fremmedartet miljø, og med vektoriserte klippsekvenser (er det Thom Yorke som astronaut i åpningsvideoen?) som gir historien litt kjøtt på beina.
Skjønt, kjøtt og kjøtt, det er grenser for hvor dyp historie man får plass til i et spill som ikke tar stort mer enn et kvarter å spille gjennom. Concurrence, som kan lastes ned her, er nemlig foreløpig bare på demo-stadium, men demoen har fått veldig mye god tilbakemelding rundt omkring i cyberspace (som man gjerne sier når man ønsker å overdrive et fenomens popularitet). Visstnok ble skaperen Alexander Klingenbeck såpass oppmuntret av tilbakemeldingen at han har jobbet videre med en full versjon av dette spillet, men hittil har ingen hørt noe mer om det. Følg med, følg med …
Legg igjen en kommentar