Eventyrplattformere del 1: Another World

26. april 2012 § 3 kommentarer

Another World

Jeg kom på at det var naturlig å følge opp innlegget om pek-og-klikk-eventyrspill med noen innlegg om nye, gamle og nygamle eventyrplattformere. Det er nemlig den andre sjangeren jeg har vært ganske hekta på i det siste. Også her har det hjulpet at en del gamle klassikere plutselig er blitt tilgjengelige på iPhone – jeg vet godt at jeg ofrer en del kontrollfølelse og grafikkopplevelse i forhold til å spille på PC, men det veier tyngre at jeg faktisk får spilt spillene når jeg har litt tid til overs. Denne gangen deler jeg opp i flere innlegg for å få det litt fortere unna. Først ut:

Another World – 20th Anniversary Edition

1. Another World fra franske Delphine Software (1991), utviklet av Eric Chahi, er en spillklassiker som var ekstremt banebrytende på mange måter. Spillet ble opprinnelig utviklet for Amiga, og var omtrent samtidig med Prince of Persia når det gjaldt å bruke en nyskapende rotoskopteknikk for å gjengi naturtro bevegelser. I motsetning til Prince bruker Another World imidlertid vektorgrafikk, og ikke pixelgrafikk. Dette gjorde at spillet kunne levere fullskjerm-video som tok svært lite lagringsplass. Det var nemlig et av de første spillene som fortalte en filmatisk historie med bruk av cutscenes, samt benyttet seg av filmatiske grep under spillets gang. Det var også unikt at spillet klarte å fortelle en historie uten å bruke noen form for tekstdialog, og at det heller ikke hadde egne display for liv, energi, kart eller andre elementer på skjermen.

Another World – 20th Anniversary Edition

I spillet styrer man vitenskapsmannen Lester Knight Chaykin som sitter en sen kveld og utfører eksperimenter med partikkelakseleratoren sin, idet lynet slår ned i laboratoriet, med den skjebnesvangre følgen at Lester blir fraktet til en fjern og øde planet med mange truende farer. Jeg har bare spilt spillet i den oppussede versjonen med mer detaljerte bakgrunner og oppdatert lydspor (sluppet til PC i 2006 og til iPhone i 2011), og jeg må si at jeg virkelig levde meg inn i dette spillet. Det skaper en svært atmosfærisk opplevelse av å være på et helt fremmed og ukjent sted. Noe av det mest unike med spillopplevelsen er hvordan man gjennom hele spillet må analysere og tolke omgivelsene sine for å finne helt nye måter å løse utfordringene på. For hver «scene» man har fullført, kommer det et nytt checkpoint (i originalen hadde hvert checkpoint en kode for å hoppe direkte dit senere), og hver gang man dør (noe man gjør mange ganger), kommer man direkte tilbake til checkpointet. Slik prøver og feiler man seg gjennom den fremmede verdenen.

Til tross for at man gjerne må prøve seg på hver scene mange ganger, er spillet minimalt repeterende – de fleste teknikker eller bevegelser (klatre i stalaktitter, svømme, rulle, falle ned på noe mykt, starte maskiner, styre romskip og mye mer) skal man faktisk bare bruke én gang. Likevel føles teknikkene intuitive å mestre, og hele spillet styres utelukkende med piltastene og én knapp. Et prakteksempel på at kreativitet ofte blomstrer under tekniske (eller selvpålagte) begrensninger. Another World er for øvrig hyllet av både Hideo Kojima (Metal Gear Solid, Policenauts mm.), Goichi Suda (Killer 7, No More Heroes) og Fumito Ueda (Ico, Shadow of the Colossus) som et spill som har hatt svært sterk innflytelse på dem som spillskapere, og det er ikke noe dårlig skussmål.

Versjonen for iPhone er i grunn så god som den kan bli uten fysiske knapper. Det tok litt tid å bli vant til den «virtuelle joysticken», men ellers er kontrollene godt forklart på hjelpeskjermen. Spillet lagrer automatisk fremdriften, slik at man alltid begynner på det checkpointet man sist var kommet til, og selve spillets natur passer egentlig veldig godt til håndholdtspilling, siden man fint rekker å spille en scene (eller eventuelt mislykkes gjentatte ganger i en scene) når man har noen minutter til overs.

Under kan du se første del av en fransk dokumentar om hvordan Another World ble til.


Tagged: , , , , , , ,

§ 3 Responses to Eventyrplattformere del 1: Another World

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

What’s this?

You are currently reading Eventyrplattformere del 1: Another World at Hans Ivar Stordals blogg.

meta

%d bloggers like this: