Nye, gamle og ny-gamle adventurespill

23. april 2012 § 6 kommentarer

Space Quest II – Vohaul’s Revenge, min første adventurespill-favoritt

Helt fra jeg først ble introdusert for dataspill i barndommen, har jeg alltid hatt en forkjærlighet for adventurespill (eller eventyrspill). Disse spillene er bygget på en klar historie som skaperen vil fortelle, og for å komme videre i historien, må man snakke med mennesker, samle gjenstander og/eller løse en rekke små oppgaver og «puzzles». Som liten var det særlig de rike, ofte håndtegnede miljøene, gode karakterene og morsomme, sprø eller spennende historiene som fenget. For en småbarnsfar med et visst tidspress er det også positivt at en faktisk blir ferdig med disse spillene, i motsetning til mange andre slags spill. Det siste året har jeg (når tiden har tillatt det) derfor ridd på en liten bølge av gode, gammeldagse adventurespill.

Stadig flere spill av denne typen, både nye og gamle, har blitt tilgjengelig på iPhone.Dette gjør det for min del lettere å få tid til å spille (man har jo alltids fem minutter ledig her og der). Dessuten er dette en plattformtilpasning som gir mening – berøringsskjerm er jo perfekt for pek-og-klikk-spill, samt at selv den lille iPhone-skjermen har omtrent den samme grafikkoppløsningen som mange av de gamle spillene opererte med uansett. Men av og til er det også deilig å spille på en større skjerm, noe som gir en litt rikere opplevelse.

Her er et lite knippe adventurespill jeg har likt godt i det siste (og jeg nevner ikke Monkey Island-spillene, fordi de kjenner alle fra før):

Gemini Rue

1. Gemini Rue fra WadjetEye Games er et usannsynlig spill – ikke selve historien i spillet i og for seg (det er iallfall ikke det jeg sikter til), men det faktum at et slikt spill kommer ut i 2011: Dette er nemlig et gammeldags pek-og-klikk eventyrspill til PC (ikke iPhone) av samme type som LucasArts og Sierra ga ut for 15–20 år siden, komplett med pikslete, håndmalte bakgrunner og lavoppløst grafikk. Historien er en Blade Runner-esque, dystopisk historie i to parallelle deler, der man spiller delvis som leiemorderen Azriel som skal spore opp den forsvunne broren sin, og delvis som den innsatte og hjernevaskede Delta Six i en avansert omprogrammeringsanstalt. Gemini Rue har en fantastisk atmosfære, stemningsfulle bakgrunner og bakgrunnsmusikk, og ikke minst en veldig god historie som evner å overraske spilleren og gi nye perspektiver på hva man egentlig har holdt på med. Oppgavene er stort sett passe vanskelige til å både gi noen utfordringer og samtidig sikre jevn framdrift, men jeg skal innrømme at jeg måtte bruke en walkthrough et par ganger. Spillet er en veldig kritikerrost representant for en ny «bølge» indie-produserte eventyrspill, og du kan lese mer om fenomenet og spillet i denne artikkelen.

Broken Sword: Director’s Cut

2. Broken Sword: Shadow of the Templars – Director’s Cut fra Revolution er en adventure-klassiker fra perioden umiddelbart etter Sierras og LucasArts’ glansdager. Det er en eventyrhistorie der man styrer den amerikanske turisten George Stobbart rundt i et sjarmerende Europa i hans jakt for å avsløre en konspirasjon fra en gruppe som hevder å være Tempelriddere. Spillet har nydelige, håndtegnede bakgrunner, og både de fargerike karakterene og en rekke cutscenes er animert i svært god kvalitet. Historien skrider veldig naturlig fremover, og oppgavene er av veldig balansert vanskelighetsgrad, som gjør spillet til en fornøyelse å spille. Denne «director’s cut»-versjonen inneholder også en slags prequel der man styrer Georges venninne, Nico. Denne iPhone-versjonen er veldig godt programmert. Kontrollene er enkle og smidige å bruke, og i samtalene er det lagt til større ansiktsbilder av personene som snakker, for å oppveie for den lille skjermen. Det er enkelt å lagre, og de lagrede spillene kan til og med backes opp direkte til din Dropbox-mappe for å hentes tilbake på et senere tidspunkt om ønskelig.

Hector Badge

3. Hector Badge-trilogien fra Telltale games handler om den alkoholiserte, udugelige, uortodokse og uhygieniske etterforskeren Hector Badge, og er noe av det nærmeste man kommer en slags arvtager til Sam & Max- eller Leisure Suit Larry-spillene: Eventyrspill med vekt på skrudde karakterer, morsom dialog og syke problemer med enda sykere løsninger. Det begrensete antallet steder og gjenstander i hver episode gjør at man sjelden blir sittende fast, men i stedet kan kose seg med å jobbe seg sakte, men sikkert gjennom de morsomme historiene. Ofte ligger det puzzles i å gjennomføre dialogene riktig, og dette er faktisk tidvis noen av de kosteligste opplevelsene i hele spillet. Anbefales på det varmeste til de som tåler en dose skitten britisk humor. Finnes både på iPhone og PC.

Flight of the Amazon Queen

4. Flight of the Amazon Queen er et av spillene som lenge har vært støttet av den kjente ScummVM-programvaren, selv om spillet ikke er et LucasArts-spill. Det er en røverhistorie med mye humor, der man styrer frilanspiloten Joe som kommer i klammeri med mafiaen, og tidlig i spillet flykter mot Sør-Amerika, bare for å styrte i jungelen. Spillet har en morsom historie og mye morsom dialog, og ikke minst er en del puzzles riktig så kostelige – for eksempel ved at du samler ulike objekter som åpenbart skal brukes til ett viktig og forutsigbart formål, bare for å oppleve at Joe løser problemet på en helt annen måte enn du har bedt ham om. Denne iPhone-versjonen er imidlertid dessverre langt mindre forseggjort enn f.eks. Broken Sword. Det er vanskelig å treffe det man skal klikke på, med fingeren, ikke minst kommandoknappene, og selv etter timevis med spilling må jeg fortsatt ofte gjøre både to og tre og fire forsøk før jeg klarer å gjennomføre kommandoen jeg ønsker. Det tar mye glede ut av et ellers fornøyelig spill.

EDIT: Se forresten også dette gamle innlegget om nyskapende flashspill.

Coming up 1: Night of the Meteor. Adventurespill-scenen har i årevis vært full av entusiastiske fans som er skuffet på at spillbransjen til stor del etterlot denne sjangeren til å dø. Det fører til fanprosjekter som dette: En gjeng som gjenskaper spillet Maniac Mansion (1987) i samme cartoony grafikkstil som oppfølgeren og LucasArts-klassikeren Day of the Tentacle. Til tross for at fanspillet har vært under utarbeidelse siden 2006, har det ennå ikke noen definitiv releasedato – men sjekk mer grafikk og info på nettsiden deres.

 Coming up 2: Han Solo Adventures. I samme stil finner vi dette fanprosjektet, som har tatt seg mål av å gjennomføre et prosjekt som etter sigende ble skrapet hos LucasArts, nemlig et adventurespill om Han Solo fra Star Wars. Skaperen bak har holdt på i snart tre år, og mener han snart er klar til å slippe noe. Sjekk mer på www.hansoloadventures.com.

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

§ 6 Responses to Nye, gamle og ny-gamle adventurespill

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

What’s this?

You are currently reading Nye, gamle og ny-gamle adventurespill at Hans Ivar Stordals blogg.

meta

%d bloggers like this: